Brązowy ryż na mleku kokosowym z cynamonem

Proste w przygotowaniu i smaczne danie. Może być potrawą podaną jako drugie danie obiadowe, śniadanie, kolację ale i również deser. Do przyprawienia użyłam cynamonu, który bardzo dobrze komponuje się z ryżem i mlekiem kokosowym. Ryż brązowy z uwagi, że jest tylko częściowo obłuskany (w przeciwieństwie do ryżu białego posiada nieusuniętą otoczkę) posiada sporą ilość błonnika, witamin oraz składników mineralnych. W organizmie jest bardzo wolno trawiony i dzięki temu odczucie sytości trwa długi czas. Jest to produkt polecany dla osób z cukrzycą właśnie z uwagi na wolny proces trawienia. Podobne uczucie sytości zapewnia mleko kokosowe, ze względu na zawartość w swoim składzie tłuszczy MCT (triacyloglicerole średniołańcuchowe). Do ich wchłaniania nie są potrzebne enzymy takie jak lipaza i żółć (które są niezbędne do trawienia pozostałych tłuszczów). Tłuszcze MCT wchłaniają się bezpośrednio z przewodu pokarmowego do naczyń krwionośnych wątroby. Posiadają właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Występują min. w mleku kobiecym. Mleko kokosowe jest produktem kalorycznym. Oprócz tłuszczy, mleko kokosowe posiada witaminy: A,E,C, z grupy B, kwas foliowy oraz składniki mineralne.

Składniki:

  • 100 gramów ryżu brązowego
  • ok. 400 ml mleka kokosowego
  • szczypta soli kamiennej
  • cynamon do smaku
  • prażone pestki dyni (opcjonalnie)

Wykonanie:

Ryż brązowy wysypać z woreczka na sitko, przepłukać. Wsypać do niewielkiego garnka (najlepiej z grubym dnem, aby podczas gotowania ryż się nie przypalał. Dolać mleko kokosowe (najpierw dolałam ok.250ml, potem w miarę gotowania dolewałam pozostałą ilość). Dodać szczyptę soli. Garnek umieścić na bardzo małym ogniu i gotować bardzo wolno pod przykryciem często mieszając, aby ryż nie uległ przypaleniu (jeżeli będzie miał tendencję do wykipienia, lekko odsunąć pokrywkę). Gotować do miękkości. Ryż gotuje się bardzo długo więc trzeba uważać, aby go nie przypalić. Gęstość ryżu uzależniona jest od ilości dolanego mleka. Po ugotowaniu posypać cynamonem. Dodatkowo posypałam prażonymi ziarnami dyni.

SMACZNEGO